Babos pogácsa

Ezt a receptet a nosalty.hu oldalról vettem, de csak iránymutatásként fogom használni. Egy bödön babgulyásom maradt meg múlt szombatról, amit a mélyhűtőbe suttyantottam és ebből egyszer csak egy jó babos pogit sütök majd. Van benne kolbász, füstölt hús és paprika bőven, úgyhogy egy megismételhetetlen csoda-pogácsa lesz. Mindenesetre fel fogom használni az alábbi recept ötleteit - mint babpéppel való megkenés hajtogatás közben - és soproni utazásaimra fogok nagy nosztalgiával visszagondolni. S mi több, kétszáz év előtti ágfalvai német őseimmel beszélgetek majd gyúrás közben. (Ágfalva ott van közvetlenül Sopron mellett.)



Hozzávalók 4 főre
  • 25 dkg liszt
  • 25 dkg főtt szárazbab (kb. 12-13 dkg-ból lesz ennyi)
  • 10 dkg házi zsír
  • 2 mk só
  • késhegynyi bors (aki szereti, tehet bele többet is)
  • 2,5 dkg élesztő
  • 1/2 dl tej
  • 1 kk cukor
  • 2-3 ek tejföl
elkészítés

  1. Az előző nap beáztatott babot sós vízben megfőzzük, jól lecsepegtetjük, majd húsdarálón ledaráljuk.
  2. Összedolgozzuk a zsírral.
  3. A langyos, cukros tejben felfuttatjuk az élesztőt.
  4. A liszthez adjuk a sót és a borsot, a babpép felét, az élesztőt, és 2-3 ek tejföllel közepesen lágy tésztát készítünk. Langyos helyen, letakarva 45 percet kelesztjük.
  5. Ekkor kb. 1 cm vastag téglalappá nyújtjuk, és rákenjük a maradék babpépet. Jobbról, balról egymásra hajtjuk, hogy 3 rétegű legyen, majd ezt a hosszúkás téglalapot gondolatban 3 részre osztva az egyik szélét ráhajtjuk a tészta tetejére, másik szélét pedig aláhajtjuk. Így hagyjuk pihenni letakarva 30 percet.
  6. Újra kinyújtjuk, és a hajtogatást megismételve ismét pihentetjük 30 percet.
  7. Most kapcsoljuk be a sütőt.
  8. A tésztát jó ujjnyi vastagra nyújtjuk (ilyenkor már nem kínozzuk, csak finoman), tetejét késsel berácsozzuk, és kb. 6 cm átmérőjű pogácsaszaggatóval kiszaggatjuk. A maradék részeket lazán összegyúrva szintén kiszaggatjuk.
  9. A pogácsákat oldalról két tenyérrel kicsit megsodrikáljuk, hogy formásabbak legyenek, és tepsibe rendezzük őket. Ebből az adagból egy nagy tepsinyi, azaz kb. 30 db pogácsa lesz.
  10. Tetejüket felvert tojással megkenjük.
  11. Csak addig hagyjuk pihenni, míg a sütő teljesen be nem melegszik.
  12. Forró sütőben szép pirosra sütjük.
sütési hőfok:
200°C
sütési mód:
hőlégkeveréses



Történet:

A babos pogácsa soproni specialitás. Egykoron ugyanis a soproni szőlősgazdák babot ültettek a szőlőtőkék közé. Poncichtereknek hívták őket, ami a német "babültető" (Bohnenzüchter) elmagyarosított változata. Nemcsak a helykihasználás miatt ültették, hanem a bab mint növény jó hatással volt a szőlő talajára, a termése pedig étekül szolgált. Többek között kiváló borkorcsolya-pogácsa is készülhetett belőle.
Mikor először kóstoltam életemben, rendkívül ízlett. Azonnal elhatároztam, hogy készítek ilyet én is. Próbáltam megsütögetni a fellelhető receptek alapján, de sose lett jó. Azokban a receptekben csak mindent össze kellett dolgozni, nem volt hajtogatás. Valahogy mindig egy sűrű tésztájú, száraz pogácsa lett belőle, pedig amit én kóstoltam, az könnyű volt, réteges, zamatos, és ízre nagyon hasonlított a tepertős pogácsára. Természetesen nem hagyott nyugodni a dolog, és addig kísérletezgettem saját ötleteim, tapasztalataim alapján, míg végre megszületett az a babos pogácsa, amilyet én akartam.
Szóval, bár soproni specialitás, ez a fajtája az én specialitásom, és erre nagyon-nagyon büszke vagyok, mert igazán finomra sikerült.

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

5. A gulyásleves (kb.10 főre)

Mák muffin

Montenegrói útibeszámoló