Tangl Harald a kefírről


Kefir gombáimat magammal vittem Montenegróba, mert ezek élőlények amiket táplálni és gondozni kell. A tej kicsit talán még olcsóbb is volt mint nálunk. Az első üzletben, ahol próbálkoztam a friss tej vásárlással, teljesen hülyének nézett a bolt tulajdonosa és elmutogatta nekem, hogy hogyan kellene egy tehenet megfejnem, ha friss tejet akarok. Be kellett látnom, hogy súlyos fogalmi zavar van közöttünk, mert én nem a frissen fejt tejre gondoltam, hanem arra, amit az üzletekben hűtőben tartanak és nem 21 napos vagy akár egy éves a lejárati ideje, hanem mondjuk 3 nap. A boltos értetlenségét persze az is magyarázta hogy ilyen náluk nem volt. A kefir gombák képesek a túlélésre tartós tejben is, de nem lesz a leszűrt nedű olyan egészséges és értékes, mint ha friss tejből készülne. Ennyit a montenegrói viszontagságaimról tej vásárlás tárgyában. Végül egy nagy szupermarketben megtaláltam amit kerestem és a kefírgombák boldogan élnek, amíg meg nem halnak.
Hazatérve kezembe került Tangl Harald "A táplálkozás" című könyve, melyből megtudtam, hogy az
  • egy napos kefír mindenkinek ajánlott, nagyon egészséges táplálék
  • a két napos kefír hashajtó (ez annyit tesz, hogy két nap után szűrjük le a gombáról a kefírt)
  • a háromnapos ellenben, érdekes módon a kétnapossal ellentétes hatású
Részben kipróbáltam és annyiban igazolni is tudom a szakértő leírását.

Fontosak a fenti képen látható eszközök. Aki most kezdi ezt a tenyésztést, tudnia kell, hogy a kefirgombák nem érintkezhetnek fémmel. Lefedett üvegben erjesszük sötét helyen tárolva. Műanyag szűrővel szűrjük le és fa-, vagy műanyag kanállal segítsük az átfolyást. Majd hideg vízzel mindig mossuk le a gombákat, mielőtt az új tejet ráöntjük. A kefir, amit így nyerünk összehasonlíthatatlan a boltival, mert az minden esetben tartósítva van, ha másként nem hőkezeléssel, ami kipusztítja a hasznos baktériumokat. A bolti kefir, joghurt, stb mind steril, szemben azzal, amit a reklám regél róla. Másrészt, számításaim szerint, kis házi élőlényeink munkájának köszönhetően körülbelül 1/3 áron juthatunk hozzá üdítő és egészséges reggeli italunkhoz, a kereskedelmi árhoz viszonyítva.

Megjegyzések

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

5. A gulyásleves (kb.10 főre)

Mák muffin

Montenegrói útibeszámoló