Tarja csokiöntettel (brrr..) 6 főre



Csokoládés hús, ahogy én kipróbálnám
Mert mindent ki kell próbálni, 
de azt a mindent, 
meg is lehet szelídíteni!

Hozzávalók:
1,6 kg tarja
1 sárgarépa
1 gyökér
3 hagyma
6 gerezd fokhagyma
levesfűszer
1-2 marhahús leveskocka
3 evőkanál szezámmag
2 marék dió
10 db friss csili-paprika
kb. 8 evőkanál barbecue szósz
bors ( a húsra bőven és ízlés szerinti mennyiségben, frissen őrölve a szószba)
1/2 zsömle
7 dkg csokoládé
őrölt fahéj
őrölt szegfűszeg
őrölt ánizs

Előző este

  • Vettem 1 kg és 60 dkg csontos tarját. Kicsontoztam és a csontját feltettem kevés hideg vízzel levesnek. Leves fűszert tettem bele, egy répát, egy hagymát, egy gyökeret és 4 gerezd fokhagymát és vizet épp hogy ellepje.
  • Nem levesnek szánom, hanem a pároláshoz szükséges lének.
  • A húst felszeleteltem, további fűszer sókkal besóztam. Jó fajta „vegeta” jön itt szóba és bors.
  • Hagymát szeleteltem, és a húsokat megkentem barbecue szósszal majd a hagymával leraktam pácolódni.
  • A csili-paprika előkészítése: Zsírban megpirítjuk, majd 2 dl forró vízben, egy lábasban áztatjuk, s hagyjuk, hogy a vízben megpuhuljanak.
  • A szezámmag előkészítése: Kevés zsíron megpirítjuk.


A tálalás napján

  • A húst a hagymával együtt zsírban kisütöttem - a híres vaslábasomban -, majd egy kis szín levessel pároltam. Átettem a kuktába, mert a vaslábast nem lehet lefedni. A leves szépen feláztatta a hús szaftját, így kárba nem veszett az íze.
  • Amikor már majdnem teljesen megpuhult, ráöntöttem a maradék levest. Előzőleg a benne főtt zöldségeket belekevertem turmixgéppel. Egy keveset még az üres léből félretettem a csoki szószhoz.
  • Az áztatott paprikát a vizével együtt turmixgépben homogenizáltam, majd leszűrtem és a félretett levesbe dobtam (ez kb. 2 dl). Így tettem fel főni egy kis lábosban. Adtam hozzá még egy leveskockát és 5 dkg 72% kakaótartalmú csokoládét. Amint a csokoládé elolvadt, levettem a tűzről és ½ zsömlét aprítottam bele, majd fűszereztem egy-egy késhegynyi őrölt fahéjjal, szegfűszeggel és ánizzsal. (Később fahájból és szegfűszegből még egy-egy késhegynyit adtam hozzá. Ekkor 2 evőkanálnyi Worcester szószt és frissen őrölt fekete borsot tetem még a szószba. )
  • A pirított szezámmagot és a diót 2 gerezd friss fokhagymával egészen finomra daráltam.
  • Majd a  darált fokhagymás magokat és a szószt összekevertem.
  • Közben elkészült a hús, amit a kuktából egy fedeles jénai tálba kiszedtem és a szaftjával leöntöttem, hogy félig ellepje.
  • A maradék szaftot viszont a szószhoz kevertem.
  • Tálalás előtt a jénait a húsokkal forró sütőbe fogom tenni, hogy megmelegítsem és a csokoládészószt külön adom, azért is mert kissé csípős. Mélyen hallgatni fogok arról, hogy csokoládé van benne.
  • Párolt rizzsel tálalom.
Frida Kahlo receptje szerint paradicsomot is kellene bele tenni. Hajlanék a paradicsomra - csak nincs a háznál - mert a szósz színével nem vagyok igazán megelégedve. A zöldségektől és a diótól kivilágosodott és a tejcsokira emlékeztet a színe. Persze csak engem, mert én tudom hogy mi van benne.

 Előkóstolás
Amint a képen látható, javítottam a színén barbecue és Worcester szószokkal

Az én szószom nem lett olyan sűrű mint Fridáé, de ennek az az oka hogy a tortillát kihagytam. Cukrot, mazsolát egyáltalán nem tettem bele, se mandulát és tökmagot - utóbbiakat mert nem volt éppen itthon - de ez még így is nagyon egzotikusra sikerült. Azért ízlik.

Tanulság: legközelebb pulykával fogom elkészíteni, mert egy semlegesebb ízű hús jobban illene hozzá (Frida Kahlonál is pulyka van.) és a diót is meg fogom pörkölni úgy mint a szezámmagot. A dió ugyanis nálam semmi ízt nem adott hozzá, ellenben túlságosan kivilágosította a szósz színét.

Megvallom a tarja a fenti módon elkészítve annyira jó lett, hogy nem adtam fel rá a szószt, eltettem - mélyhűtőbe - egy későbbi alkotáshoz, amikor fokhagymás pulyka medalionhoz fogom adni.


Megjegyzések

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

5. A gulyásleves (kb.10 főre)

Mák muffin

Montenegrói útibeszámoló